Social marketing uitleg voor ondernemers Summer Night Shopping 2018

Social Marketing: Samen staan we sterker!
Vanuit het BOF worden er jaarlijks tal van evenementen georganiseerd in de binnenstad van Purmerend. Een prachtige kans om ’t Stadje te promoten. Allemaal zien we graag evenementen die druk bezocht worden door de inwoners van onze Regio. Er zijn natuurlijk tal van manieren om ruchtbaarheid aan een evenement te geven. Posters, vlaggen en advertenties zijn voorbeelden. Maar zeker ook Social Media aandacht is tegenwoordig heel belangrijk om doelgroepen te bereiken. Graag zetten wij voor u, als BOF-ondernemer, twee dingen op papier. Twee in onze ogen essentiële aspecten waar er nog veel winst te behalen valt, om zo de BOF-evenementen nog succesvoller te maken.

Samen verbinden vanuit één punt
Bij vlaggen, posters en advertenties is het al heel logisch. Eén evenement wordt vanuit hetzelfde beeldmerk gepromoot. Op het gebied van Social Media trekken de ondernemers een eigen plan. En dat is een gemiste kans, als je begrijpt hoe Social Media werkt. Misschien kent u nog de oude Facebook-marketing strategie: zorg er voor dat mensen elkaar “taggen” en je zag je bereik op Facebook met grote sprongen toe nemen. Inmiddels worden dit soort “like/tag clickbaits” afgestraft door Facebook. Maar in essentie werkt het nog gedeeltelijk hetzelfde: hoe meer reacties en hoe meer er gedeeld wordt, hoe interessanter jouw bericht gevonden wordt door Facebook. Facebook laat jouw bericht percentueel aan steeds meer mensen zien. Het bereik wordt exponentieel groter.

Wat gebeurt er momenteel bij de BOF-evenementen?
Ondernemers die actief op Facebook zijn, maken eigen evenementen aan. En daar valt een enorme winst qua bereik op te behalen. Facebook beschouwt al deze content als losstaande evenementen: het evenement van ondernemer A wordt 800 keer bekeken en 10 keer gedeeld. Het evenement van ondernemer B ook. Als als beide ondernemers nou eens hetzelfde evenement zouden delen? Dan gaat Facebook dit evenement veel meer vertonen. Ook aan mensen die beide bedrijfspagina’s niet kennen. Delen van evenementen vanuit één centraal punt op individuele bedrijfspagina’s levert dus veel meer traffic op. Zowel traffic naar het evenement, als traffic naar de eigen pagina.

Informatie-verstrekking
Om elkaar te kunnen versterken moet het voor de BOF-ondernemers duidelijk zijn waar en wanneer welke informatie beschikbaar is. Wij geven u hiervoor graag een mogelijke social-media- blauwdruk.

1 maand van te voren
Er wordt een FB-pagina en een FB-evenement aangemaakt met het juiste beeldmateriaal en beschikbare informatie – Dit wordt gedeeld op de FB-pagina van de BOF en ondernemers ontvangen hierover bericht per mail. Vanaf dat moment (of later indien gewenst) kan vanuit de FB-pagina van het evenement dit op de eigen pagina’s en tijdslijnen worden gedeeld

2 weken van te voren
Winkelposters

1 week van te voren
Banieren in de binnenstad. Extra content komt beschikbaar op de FB-pagina van het evenement. Dit kan vanuit deze FB-pagina worden gedeeld op de eigen pagina’s en tijdslijnen. Dit wordt gedeeld op de FB-pagina van de BOF en ondernemers ontvangen hierover bericht per mail.

Extra mogelijkheid rondom Summer Night Shopping
Net als tijdens Black Friday Night hebben wij voor dit evenement een actiewebsite laten bouwen waarop vanaf een week voor het evenement aanbiedingen van de binnenstad ondernemers kunnen worden vermeld. Mail uw aanbieding tijdig, maar uiterlijk 25 juni naar marco@decreatievehoek.nl

Klik hier om het logo van de Summer Night Shopping te downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *